bild på save the date kort utlagt på ett bord för att skapas

Allt du behöver veta om Save the Date

Allt du behöver veta om Save the Date

Planeringen av ditt bröllop är i full gång, och nu när datumet är satt är det dags att sprida ordet! Men innan du skickar ut de officiella inbjudningarna finns det en sak du inte vill glömma, speciellt om du gifter dig under semestertider – din Save the Date. Det är för en del gäster den första nyheten om din kommande stora dag, och här guidar vi dig genom allt du behöver veta om att skapa och skicka ut er Save the Date.

 

Vad är en Save the Date?

En Save the Date är som en tidig inbjudan som informerar dina gäster om att du ska gifta dig och datumet för ditt bröllop. Den fungerar som en förvarning så att dina nära och kära kan reservera datumet i sina kalendrar och börja planera för att vara med och fira din speciella dag. Det är ett trevligt sätt att få dina gäster att känna sig inkluderade och ge dem tid att göra nödvändiga arrangemang, särskilt om de behöver resa långt.

När ska du skicka ut Save the Date?

Timing är allt när det gäller Save the Date. Den generella hållningen är att skicka ut det runt 6 till 12 månader före bröllopet. Om du planerar ett destinationbröllop, bröllopet är under högsäsong, semestertider eller om många av dina gäster kommer att behöva resa långt, kan det vara en bra idé att skicka ut dem upp till ett år i förväg. Detta ger dina gäster gott om tid att planera sin tid och göra eventuella nödvändiga bokningar.

 

Vad ska Save the Date innehålla?

När du designar din “Save the Date” är det viktigt att inkludera all grundläggande information utan att överväldiga mottagarna. Det är till exempel:

  1. Ditt och din partners namn – Såklart vill du att dina gäster ska veta vem de firar!

  2. Datumet för bröllopet – Detta är den viktigaste informationen. Se till att datumet är tydligt och lätt att läsa.

  3. Platsen för bröllopet – Om du redan har bestämt platsen för bröllopet, inkludera denna information. Om detaljerna ännu inte är spikade kan du hålla det enkelt och skriva exempelvis “Bröllop i Skåne” eller “Destination: Toulouse”.

  4. En anteckning om att den officiella inbjudan kommer senare – Låt dina gäster veta att mer detaljer kommer i en formell inbjudan, men att de rekommenderas blockera kalendern redan nu.

 

Tips för att designa er unika Save the Date

När det kommer till designen av Save the Date så finns det ingen generell riktlinje om att det ska vara enhetligt med den formella inbjudan utan det är verkligen bara fantasin som sätter stopp. Kanske vill ni ha ett foto på er, en digital version via e-post eller ett traditionellt kort? 

 

Sista steget: Dubbelkolla och skicka ut

Innan du skickar ut Save the Date är det viktigt att dubbelkolla att ni fått med alla gäster från gästlistan. Vi har själva varit med om att ha missat ett namn eller två men som självklart har kunnat rättas till. När allt är klart och dubbelkollat, är det dags att skicka ut!

Dela detta:
Du kanske även är intresserad av:
Att skapa en grafisk stil för ditt bröllop handlar inte bara om att välja
När gästlistan har bestämts och bröllopslokal bokats, har du säkert börjat fundera på inbjudningskort
Att välja ett tema för bröllopet kan hjälpa er att sätta den ton och